در مقابل جنگ نرم دشمن ، باید شبکه‌های رسانه‌ای ایجاد کرد

مهدی فیروزکوهی (مسوول بررسی و تحلیل سازمان بسیج دانشجویی) روز پنجشنبه در همایش فعالان سیاسی دانشگاه خواجه نصیر  گفت: ما دارای قدرت دانایی و اثبات حقانیت خود هستیم و باید این توانها را در حوزه‌های رسانه‌ای جدید نشان داد و این مهم را می‌توان با ایجاد شبکه‌های رسانه‌ای و تسلط بر ادبیات خاص این حوزه ، انجام داد.

وی با بیان اینکه با گسترش قابلیت‌ها و قدرت رسانه‌های جدید ، تسلط بر ادبیات رسانه‌ای جدید هم از الزامات است گفت: دشمن در این حیطه و در بخش قدرت دانایی بسیار مسلط است و تفاوت و قدرت مهم ما در مقایسه با دشمن این است که ما در اثبات حقانیت گفتمان خویش توانایی بسیار بیشتری داریم.

فیروزکوهی با اشاره به اینکه جنگ نرم مراحلی همچون جنگ نرم علیه فاشیسم و جنگ نرم علیه کمونیسم را طی کرده است، گفت: این نوع جنگ نرم که از قدرت رسانه‌ای قوی برخوردار است ، هم اکنون در مرحله سوم یعنی جنگ علیه اسلام انقلابی قرار دارد.

وی افزود: آنها منظور خود را از اسلام انقلابی اسلام تندرو معرفی می‌کنند که موتور محرکه آن جمهوری اسلامی است و گفتمان مسلط آن هم اصل ولایت فقیه است .به عبارتی در جنگ نرم امروز دو گفتمان لیبرال دموکراسی و گفتمان ولایت فقیه در مقابل هم قرار دارند.

مسوول بررسی و تحلیل سازمان بسیج دانشجویی اضافه کرد، دراین رویارویی هر طرف که بتواند حقانیت گفتمان خود را اثبات کند، در نزد مخاطب هم حقانیت بیشتری خواهد داشت. این در حالیست که ما در اثبات حقانیت گفتمان خود قدرت بیشتری داریم.

وی یادآور شد، یکی از ارکان مهم در جنگ نرم برخورداری از دیپلماسی عمومی قوی است یعنی با زبان مردم و با گفتن پیام خود از زبان افرادی از جنس مردم، بتوان با توده مردم ارتباط برقرار کرد تا باور پذیری بیشتری از جانب مخاطب داشته باشد.

فیروزکوهی با اشاره به اینکه دیپلماسی عمومی بحثی بسیارمتفاوت با تبلیغات است، گفت: تبلیغات خالی از باورپذیری است، اما رکن اصلی دیپلماسی عمومی باور پذیری آن است و چنانچه دیپلماسی عمومی به باورپذیری عمومی منتهی نشود، بدون شک شکست خورده است.

وی با اشاره به اینکه تبلیغات یک سویه و یک طرفه است اما دیپلماسی دو سویه و بازخورد آن مهم تر است ، گفت: در دیپلماسی عمومی حتی اگر یک فرد ناشناس و غیرمعروف از زبان مخاطب و از جنس مخاطب حرف بزند ، از تاثیر گذاری فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

وی در همین ارتباط به سیاست‌های رسانه‌ای صدای آمریکا اشاره کرد که در آن تمام تلاش دراین جهت پیش می‌رود که صدای آمریکایی از حلقوم غیر آمریکایی بیرون بیاید.

مسوول بررسی و تحلیل سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به اینکه هر جنگی زمان دارد و تمام می‌شود، افزود: اما در مورد جنگ نرم اینگونه نیست و هیچ وقت زوال ندارد، بنابراین باید در مقابل این جنگ مداوم به بهترین صورت واکنش نشان داد و در مقابل آن باید نحوه برخورد ما همانند برخورد دشمن باشد.

وی افزود: به عبارتی دیگر در مقابل جنگ نرم دشمن نباید با جنگ سخت به صورت برخورد فیزیکی، زندان، دستگیری و غیره رفتار کرد بلکه باید جنس برخورد یکسان باشد.

گفتنی است، همایش فعالان سیاسی جنگ نرم روز پنجشنبه با حضور شماری از دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با هدف ارتقای تفکر سیاسی دانشجویان و تحلیل حوادث بعد از انتخابات باتاکید بر قدرت رسانه‌های جدید به عنوان ابزاری در دست دشمن که در جنگ نرم به کار می گیرد، آغاز شد.